Rada ustaliła też składy tzw. komisji stałych, które zajmują się poszczególnymi zagadnieniami, które są istotne dla miasta.
W katowickiej RM jest dziewięć takich komisji: Komisja Edukacji, Komisja Gospodarki Komunalnej, Komisja Górnicza, Komisja Kultury, Rekreacji i Sportu, Komisja Ochrony Zdrowia i Środowiska, Komisja Organizacyjna, Komisja Rozwoju i Promocji Miasta, Komisja Skarbu i Komisja Spraw Obywatelskich i Społecznych. Zakres działania poszczególnych komisji określa szczegółowo § 23 Statutu Miasta Katowice. Komisje przygotowują i opiniują uchwały rady, prowadzą kontrole w sprawach stanowiących ich przedmiot działania, zajmują się również rozpatrywaniem skarg i wniosków mieszkańców, dotyczących działalności rady, prezydenta i kierowników miejskich jednostek organizacyjnych.
Podczas wczorajszej sesji zostałem wybrany przewodniczącym Komisji Gospodarki Komunalnej (RMG), w której pracowałem w poprzedniej kadencji. Jest to największa komisja w radzie licząca 11 osób. Do jej zadań zgodnie z § 23 Statutu Miasta Katowice należą:
- sprawy związane z funkcjonowaniem urządzeń infrastruktury komunalnej (zaopatrzenie w wodę, gaz, energię elektryczną, centralne ogrzewanie, usuwanie odpadów i ścieków, oczyszczanie miasta, komunikacja, utrzymanie dróg i zieleni miejskiej)
- opiniowanie zasad gospodarowania zasobem mieszkaniowym miasta,
- opiniowanie zasad polityki czynszowej w lokalach mieszkalnych i użytkowych,
- współpraca ze spółdzielczością mieszkaniową, właścicielami i zarządcami zasobów mieszkaniowych,
- kontrola gospodarowania zasobami lokali mieszkalnych i użytkowych.
Oprócz mnie członkami tej komisji zostali radni: Marek Chmieliński, Adam Depta (wiceprzewodniczący), Stefan Gierlotka, Michał Jędrzejek (wiceprzewodniczący), Ewa Kołodziej, Dariusz Łyczko, Jerzy Paluchiewicz, Bożena Rojewska, Ryszard Willner-Paster i Józef Zawadzki.
Jednym z pierwszych zadań komisji stałych będzie opiniowanie przyszłorocznego budżetu miasta.