Przed dzisiejszą sesją złożyliśmy jako klub projekt uchwały ws. odmowy zatwierdzenia nowych taryf ustanawiających wyższe ceny za wodę i ścieki w Katowicach. Przedstawione Radzie Miasta kalkulacje nie uzasadniają proponowanych podwyżek. Niestety prezydent zablokował możliwość dyskutowania nad tym projektem i rada pracowała tylko nad projektem zgłoszonym przez niego. Prezydenckie weto pogwałciło demokratyczne reguły i obyczaje, które dotąd przyjmowano w katowickim samorządzie ponad różnymi politycznymi podziałami. Pomimo merytorycznej argumentacji przeciwko podwyżkom cen wody i ścieków rządząca miastem koalicja Forum Samorządowego i Piotr Uszok, Prawa i Sprawiedliwości i Sojuszu Lewicy Demokratycznej niemal jednogłośnie poparła zaproponowane podwyżki.
Katowickie Wodociągi w roku 2014 zaproponowały wzrost cen wody o 4,6%, a odprowadzenia ścieków o 7,9% (czyli łącznie o 6,49%). a także opłat abonamentowych. Tutaj w zależności od sposobu rozliczeń wzrost cen może osiągnąć ponad 25%. Przedsiębiorstwo uzasadnia to wzrostem kosztów eksploatacji i utrzymania w przyszłym roku. Tymczasem w dostarczonej radnym dokumentacji (jest dostępna tutaj: http://bip.um.katowice.pl/dokumenty/2013/12/23/1387783834.pdf) znajdują się nieścisłości i niezgodności, które nie uzasadniają proponowanych podwyżek. W związku z tym taryfy, jako niezgodne z przepisami, rada powinna odrzucić.
Niewłaściwie wykorzystano i zawyżono wskaźniki makroekonomiczne, które mają wpływ na ustalanie kosztów, a także cen (s. 107). Chodzi przede wszystkim o średnioroczny poziom inflacji, średnioroczny wzrost cen produkcji sprzedanej przemysłu czy średnioroczny wskaźnik przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, który błędnie przyjęto na poziomie N.B. zawyżonego poziomu inflacji.
W sposób nieuzasadniony zaplanowano też zakup ok. 3 mln m3 więcej wody z GPW (17,41 mln m3 – s. 71) niż rzeczywiście potrzeba (14,45 mln m3 – s. 49). Ponadto, pomimo zakładanego w roku 2014 zmniejszenia sprzedaży wody o 1,4% w stosunku do roku 2013, Wodociągi Katowickie planują zwiększenie zakupu wody o 179,1 tys. m3 (tj. o 1,04%). Inną sprawą jest to, że Wodociągi nie zawarły z GPW S.A. umowy wieloletniej na dostawę wody, co oznaczałoby obniżenie kosztów. Tabela na s. 96 pokazuje również zawyżenie ilości wody niesprzedanej (przede wszystkim strat wody w sieci) do poziomu 3044 tys. m3 (17,3 %), co wskazywać może na nieuwzględnienie efektów przeprowadzonych działań modernizacyjnych i remontowych sieci wodociągowej ujętych w corocznych planach modernizacyjnych przeprowadzonych w latach poprzednich.
Kolejna niezgodność polega na zawyżeniu cen energii elektrycznej o ponad 5%. We wniosku taryfowym przewiduje się wzrost cen energii o 2,4%, podczas gdy ceny prądu przecież spadają. Ostatnio zatwierdzone przez prezesa URE taryfy energetyczne wskazują, że spadki te wyniosą średnio ok. 2,5%.
Na wzrost cen wpływ ma też organizacja systemu wodociągowo-kanalizacyjnego w Katowicach, a także daniny płacone do miejskiej kasy. Chodzi głównie o wzrost czynszu dzierżawnego płaconego przez Katowickie Wodociągi do wysokości 45 mln zł rocznie (w tym również podatku od nieruchomości) z tytułu użytkowania urządzeń wodociągowo–kanalizacyjnych będących własnością Miasta Katowice i miejskiej spółki Katowicka Infrastruktura Wodociągowo–Kanalizacyjna. Ostatnią i najbardziej wstydliwą jest uwzględnienie w taryfie 1 mln zł tytułem „opłaty za szczególne korzystanie ze środowiska przez wprowadzenie ścieków do wód na terenie Miasta Katowice”. Wskazuje to na brak wdrożenie w niewystarczającym stopniu działań modernizacyjnych sieci kanalizacyjnej w mieście.
W związku z tym, że – jak wykazano – planowany wzrost cen nie znajduje uzasadnienia w przedstawionych kalkulacjach, a ponadto nie motywuje odbiorców do racjonalnego użytkowania wody, złożyliśmy dzisiaj projekt uchwały ws. odmowy zatwierdzenia taryf przedłożonych przez Katowickie Wodociągi S.A: Projekt uchwały ws. taryf KW 2014 (PDF 461 KB).